2013. július 23., kedd

BAJOMI LÁZÁR ENDRE:SAINT-EXUPÉRY CSODÁLATOS ÉLETE

"-És ha vitorlát szerelnénk a biciklire? Vajon felszállhatnék vele?
  A plébános elképedten nevet, de meghatja a fiúcska makacssága.
  -Miért ne?-és megpaskolja a fiú arcocskáját.-Repülő kerékpár? Ilyen még nem volt, de miért ne lehetne?...Igen, miért ne?"

  Az 1900. június 29-én született Antoine de Saint-Exupéry már zsenge gyermekfejjel repülni vágyott. 12 évesen ül először repülőre, hogy aztán életét végigkísérje a szárnyalás, és hogy azt végül repülve fejezze be.
  A technika iránt hevesen érdeklődő, gyerekfejjel már ügyesen rajzoló, verselő és író Saint-Exupéry egyházi iskolái után Párizsban, a Szépművészeti Főiskola építészeti szakán folytatja tanulmányait/bánatára a Tengerészeti Főiskolára nem vették fel./ Építész nem lesz belőle, ám Párizsban teljesen az irodalom bűvöletébe kerül.
  1921-ben bevonul a 2. vadászrepülő-ezredhez, egyenlőre segédszerelőnek. Makacs kitartással ráveszi felettesét, hogy repülhessen. Akkori menyasszonya, Louise de Vilmorin féltő aggódása a földre kényszeríti, téglagyári irodista lesz. Az eljegyzés felbomlása után alkalmi pilóta és egy teherautó gyár kereskedelmi képviselője. A már komolyabban írogató /1926-A pilóta/ Saint-Exupéry közlekedésipilóta-képesítést szerezve elhelyezkedik egy légitársaságnál. A Casablanca-Dakar járaton teljesít szolgálatot/itt ismerkedik meg többek között Didier Daurant-tal, a híres pilótával./
  Kinevezik a Szahara szélén fekvő Cap-Juby állomás vezetőjének. 
  Itt kezdete el írni egy büdös hiéna társaságában A déli futárgép-et, illetve egy szaharai kényszerleszállás éjszakáján születik meg a későbbi A kis herceg ötlete.
  Másfél évet tölt a Latécoére-légitársaságnál. Ezt követően Brest-ben légi tanfolyamra küldik, ahol megbukik ugyan, ám időközben /1928/ megjelenik A déli futárgép, melyről Jean Prévost a következőket mondta:Nehéz nem szeretni ezt a könyvet, igazat és újat hoz.

  1929-31 közt az Aeroporta Argentina légitársaság egyik járatának igazgatója. "Egy hivatás nagysága elsősorban abban áll, hogy egyesíti az embereket, csak egyetlen igazi fényűzés van:az emberi kapcsolatoké. Ha csupán anyagi javakért dolgozunk:magunk építjük magunk köré börtönünket. Bezárjuk magunkat, magányosan, hamunál hitványabb pénzünkkel, amely semmi olyat nem nyújt, amiért érdemes élni."
   Argentinában ismerkedik meg Consuelóval. /-Én egy nagy medve vagyok, ugye? Nem akar megszelidíteni?/ Saint-Exupéry hevesen udvarol, Európába utazva kerül sor a házasságra.
  "Hogyan sikerült ez a frigy? Ha Tonio "nehéz fiú" volt, Consuelo sem dicsekedhetett könnyű természettel. Hét év után Saint-Ex háromévi "szabadságot" kér majd nejétől, és adott szavához híven 1941-ben visszatér hozzá, és akit A kis hercegben is "megénekelt":"ő az a rózsa, mely egymaga többet ér, mint valamennyi többi virág, mert ő az, akire burát tettem. Mert ő az, akit szélfogó mögött óvtam. Mert róla öldöstem le a hernyókat...Mert ő az én rózsám."
  1931-ben jelenik meg a szép kritikai sikert hozó Éjszakai repülés. A könyvből 1933-ban Clark Gable főszereplésével filmet is forgatnak.
  Számos kitérő után az akkor alakult Air France reklámfőnöke lesz, propagandafilmeket forgat, ír. Egy kudarcba fulladt repülési rekordkísérletet követően kis híján életét veszti a sivatagban bolyongva. A Paris-Soir lap munkatársaként tudósító a spanyol polgárháborúban.
  1939-ben jelenik meg Az ember földje.
  A II. világháború kitörésekor orvosilag alkalmatlannak nyilvánítják, ám Saint-Exupéry kijárja, hogy besorozzák.  Felderítő repülőként teljesít szolgálatot. Franciaország összeomlása után az Egyesült Államokba megy. Itt születik a Hadirepülő, és A kis herceg.
  A kis herceg megírása után Algériába utazik, és ismét szolgálatra jelentkezik. Környezete hiába próbálja óvni az akkor már ismert és elismert írót, Saint-Ex ismét repülőre könyörgi magát. 1944. július 31.-én utoljára száll fel gépével.





   Antoine de Saint-Exupéry megkerülhetetlenül része nem csak az irodalmi életnek, de egyetemes kultúránknak is. Valami olyasmit képvisel mélyen humánus, emberszerető és emberben hívő írásaival, gondolatvilágával, és egész életével, mely örök példaképpé emeli. Saint-Ex nem hős, nem kalandor/Bajomi Lázár Endre híven idézi meg emberi mivoltát/, csupán valaki, aki belső késztetésétől vezérelve, az egész emberiség jobbá tételén munkálkodva tette azt, amire hivatást érzett, és áldozta életét azért, hogy a holnap szebb legyen. Életének üzenete van, legfeljebb ez az üzenet napjainkban elveszik kissé a sok üres locsogás közt. Nem pusztán könyveinek van helye örökre könyvespolcokon, sorai közt megbújva örök érvényű tanításai, és igazságai sem veszhetnek el!
  Bajomi Lázár Endre életrajza hűen rajzolja meg a pilótát, az írót, a bajtársat, az emberiségért felelősséget érző embert, miközben a rá jellemző aprólékossággal megidézi a kort, melyben hősünk élt. Azt a kort, mely bár mélyre süllyedt, ám a sötétség tomboló erői közt ott ragyogtak azok a férfiak, kik legyőzték, életüket áldozták azért, hogy a holnap is nevelhessen rózsákat. Végső soron emberi emberek teremtik ezt a világot, szívből. 

  A repülőgép nem cél:eszköz csupán.
  Éppen olyan eszköz, mint az eke. 
       /Antoine de Saint-Exupéry/
 

2 megjegyzés:

  1. "Életének üzenete van, legfeljebb ez az üzenet napjainkban elveszik kissé a sok üres locsogás közt."...............Az írás,nem cél:"eszköz csupán.Olyan eszköz mint az eke."

    VálaszTörlés
  2. Az éjszakai repülés (és egy másik repülős műve, a Déli futárgép) most jelent meg az Alinea Kiadónál:
    http://www.alinea.hu/ejszakai_repules

    VálaszTörlés